معرفی جاذبه های گردشگری ایران

معرفی جاذبه های گردشگری ایران
ایران یکی از زیباترین کشورهای جهان است که به تاریخ چند هزارساله و زیبایی های خیره کننده مشهور است. وجود بناهای تاریخی با شکوه همچون پرسپولیس و زیبایی های طبیعی چون جنگل های حرا این کشور را به یکی از مهمترین مقاصد گردشگران تبدیل کرده است. شما می توانید از رشته کوههای البرز صعود کنید و یا در حافظیه یک فنجان چای بنوشید و به دیوان حافظ تفألی بزنید، می توانید در بهار و تابستان در دریای خزر و یا در فصل پاییز و زمستان در جزیره کیش شنا کنید . در ایران شما شاهد فرهنگ ها و مذاهب مختلف خواهید بود و مهمان نوازی ویژه ایرانیان را تجربه خواهید کرد.
نظرسنجی
آب و هوا
۲۹ فروردين ۹۳ ، ۲۱:۰۰

جاذبه های طبیعی – توریستی دماوند

شهرستان دماوند ،منطقه ای سر سبز و خرم است که دارای جاذبه های متعدد طبیعی و تفریحی می باشد.

  • قله دماوند

قله دماوند مرتفع ترین قله سلسله جبال البرز و در 75 کیلومتری شمال شهر تهران با 5671متر ارتفاع از سطح آبهای آزاد جهان قرار دارد.درجه برودت هوا در قله دماوند در فصل تابستان بین ظهر تا 4 بعد از ظهر در حدود 4 درجه زیر صفر است.دامنه قله در ارتفاع 2000تا 3500متر یکسره از گل های شقایق پوشیده است.

مسیر های برتر در قله دماوند به ترتیب زیر است.

مسیر راه جنوبی:جاده هراز- پلور- رینه

مسیر راه غربی:جاده هراز- پلور- جاده سد لار- دشت ورارو

مسیر راه شمالی:جاده هراز- آبگرم لاریجان- ده نان دل- منطقه چمن- گوسفندسرا

مسیر راه شمال شرقی:جاده هراز-پلور- آبگرم لاریجان- ده گزنک

  • دریاچه تار

موقعیت جغرافیایی منطقه که دریاجه تار در آن واقع است به گونه ای می باشد که گرداگرد آنرا با فواصل متفاوت کوههایی در بر گرفته که از سطح دریاچه بین 50 تا 500 متر ارتفاع دارد.دریاچه تار در شرق شهر دماوند واقع شده و از دو طریق امکان دسترسی به آن وجود دارد:

1-از طریق دماوند و از مسیر دامداری هومند آبسردکه حدود 20کیلومتر طول راه آن می باشد.

2-از طریق جاده ای که از راه تهران –فیروزکوه در نقطه 98کیلومتریآن یعنی دلیچایی منشعب شده  و از روستاهای یهر ، لپشت ، مومج ، دهنار و هویر عبور کرده و در 28 کیلومتری به دریاچه تار رسیده و از ضلع جنوبی آن عبور کرده و به جاده ای که از طریق دماوند به دریاچه منتهی می شود ، متصل می گردد.

  •  غار رود افشان

این غار در 42 کیلومتری جنوب شرقی دماوند در روستای رود افشان واقع شده است و علاقمندان زیادی جهت تفریح و بازدید به این منطقه عزیمت می نما یند.

  •  چشمه اعلاء

چشمه اعلاء در شمال غربی شهر دماوند و در فاصلنه 3500متری مرکز شهر ، یکی از تفرجگاهها و نقاط دیدنی شهر دماوند به شمار می رود.چشمه اعلاء شامل چشمه آب گوارایی است که مظهر آن از زیر صخره سنگی بزرگی می باشد .در قدیم آب این چشمه بخشی از مزارع و باغات دماوند را مشروب می کرده ولی امروز مورد استفاده کار خانه آب معدنی دماوند است. محل چشمه و اطراف آن پوشیده از درختان بلند و سرسبزی است که مجموعه را تبدیل به فضای مصفایی کرده و جمعیت زیادی را در فصول مختلف سال و بخصوص تعطیلات بخود جلب می نماید.

  • چشمه سیاه سنگ

شهرستان دماوند بدلیل موقعیت خاص جغرافیایی و طبیعی ، دارای چشمه سارها و رودخانه های فراوانی می باشد.یکی از چشمه های پرآب ، چشمه سیاه سنگ است.این چشمه پس از آنکه از دل زمین می جوشد به طرف دره مجاور جاری و در طول مسیر مناظر زیبا و بدیع را پدید آورده است . از جمله این مناظر وجود چند آبشار بزرگ و کوچک است که در طول سال گردشگران زیادی به سوی خود جلب مینماید.

  • چشمه تیز آب

در شمال شهر دماوند ، در دو کیلومتری روستای دشتمزار واقع شده است . آب این چشمه تند و گس است و از آن جهت مداوای امراض پوستی استفاده می شود.

  • چشمه آبعلی هراز

چشمه آب معدنی آبعلی در شمال روستای آبعلی و در 60کیلومتری شمال شرقی تهران قرار دارد.آب چشمه آبعلی هراز در کنار بستر رود خانه مبارک آباد از زمین می جوشد.در گذشته مظهر چشمه چندین بار تغییر مکان داده است.در حال حاضر آب چشمه با لوله به کارخانه منتقل می شود و پس از بسته بندی به مصرف خوراکی می رسد.خواص درمانی این آب تسکین درد دستگاه گوارش ، کبد ، لوزالمعده و روده و برای تنظیم کلسترول و اسید اوریک است.وجودco2 در آب این چشمه موجب تنظیم دستگاه گوارش و هضم سریع غذا می شود.

  • چشمه قلعه دختر

این چشمه در دو کیلومتری شمال غربی جاده تهران –آمل در محل پل دختر بین گردنه امامزاده هاشم و پلور در فاصله 50کیلومتری تهران قرار دارد.آب چشمه برای بیماریهای دستگاه گوارشی ، کبد ، لوزالمعده و...مفیداست آب چشمه قلعه دختر از در ارتفاعات منطقه جاری و به سوی جاده و سپس رودخانه سرازیر می شود.وجه تسمیه چشمه به خاطر وجود قلعه ای به همین نام است.

  •  پیست اسکی آبعلی

این پیست در 50 کیلومتری شهر تهران و در شرق آن قرار دارد.پیست دارای امکانات زیادی نظیر:آموزش اسکی ، زمین تنیس ، سوارکاری ، پرش با کایت ، لژخانوادگی ، رستوران ، امکانات پزشکی و....است

پیست آبعلی علاوه بر پیست فدراسیون اسکی دارای چندین پیست خصوصی نیز می باشد که عموما دارای امکاناتی مانند؛بالابر کلنگی ، تله کابین ، تله اسکی بشقابی و...است.

  • درخت چنار جیلارد

در مرکز محله جیلارد و در مجاورت مسجد جدید الاحداث آن چنار کهنسالی وجود دارد ، که قدمت آن بیش از 600سال است.

قطر تنه 3متر و دارای 7شاخه قطور است.این درخت از نظر معنوی نیز مورد توجه اهالی بوده و احترام خاصی را برای آن قائلند.با توجه به سکونت در دوره های مختلف و متعدد در حوزه دماوند بسیاری از درختان کهنسال منطقه از ارزش و اعتبار خاصی برخوردار بوده و همواره یادآور خاطرات و افسانه های بسیاری هستند.

  • درخت چنار روستای چنار غرب

درخت چنار روستای چنارغرب دارای دو شاخه تنومندی است که به نظر می رسد بیش از 300سال عمر داشته باشد و اهالی عقیده دارند در زیر این درخت جنازه دو نوجوان سید که امامزاده بوده اند دفن است.در کنار چنار کهنسال زیارتگاه ، چشمه آبی گوارا وجود دارد که مورد استفاده اهالی می باشد.این درخت دارای بار معنایی بسیار بوده به نوعی که در نزد اهالی منطقه مقدس به شمار می رود.

منبع : دماوند نامه


نظرات  (۱)

چطور میشه رفت دشت شقایق های دماوند ؟
پاسخ:
سلام دوست عزیز در بهار و اوایل تابستان بهترین زمان برای دیدن دشت شقایق است .دسترسی به کوه دماوند از دو راه اصلی یعنی تهران فیروزکوه و پلور است که برای تماشای دشت شقایق شما باید از جاده پلور بروید .دشت خومه (دشت شقایق) در دامنه قله دماوند و در جاده پلور ـ رینه قرار دارد.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی